Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Start > Publications > View > A memória dos objectos: A Electra de Eurípides em cena
Publication

Publications

A memória dos objectos: A Electra de Eurípides em cena

Title
A memória dos objectos: A Electra de Eurípides em cena
Type
Chapter or Part of a Book
Year
2019
Authors
Deserto, Jorge
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS View ORCID page
Book
Pages: 151-174
ISBN: 978-989-26-1836-4
Electronic ISBN: 978-989-26-1837-1
Indexing
Crossref
Other information
Resumo (PT): Qualquer leitor da tragédia grega deve ter a noção clara de que aquilo que o dramaturgo concebeu foi um espectáculo, algo destinado a ser ouvido, mas também a ser visto. É, por isso, impossível ignorar os vários adereços de cena que os textos das peças referem e é necessário lê-los e interpretá-los nessa dimensão visual, que nem sempre acompanha, que muitas vezes amplia e contradiz aquilo que o texto nos mostra. Uma tragédia como a Electra de Eurípides, ao tratar uma intriga também visitada por Ésquilo e Sófocles, ao usar com abundância adereços de cena, ao convocar a memória da audiência, remetendo-a para representações anteriores, torna-se particularmente adequada para exemplificar como podem estes adereços ser interpretados e valorizados enquanto chaves de leitura de magna importância. Uma vasilha, uma espada, uma cabeça que talvez não tenha sido separada do corpo, uma carruagem, um manto: este texto discute de que modo olhamos para estes objectos, mas também de que modo estes objectos olham para nós.
Abstract (EN): Greek tragedy, any Greek tragedy, was conceived by its playwriter as a spectacle, designed to be heard, but also to be seen – and not as a text we may read in the quietness of our working office. Therefore, we must not ignore the several stage properties implied in the texts, and we must read them always trying to establish how they worked visually, what was their effect on the audience: they were not only hearing of them but also seeing them. Do stage props always agree with the text or do they eventually say something more or something else? Euripides’ Electra, dealing with a myth that also interested Aeschylus and Sophocles, provides a very good ground for discussing this question. A pot, a sword, a head that may have been severed from its body (or not), a carriage, a cloak – in this paper I try to discuss the way we look at these objects, and the way these objects look at us.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Documents
File name Description Size
17-Book Manuscript-70-1-10-20200424-3_JDeserto 255.39 KB
Related Publications

Of the same authors

Symbolon III : Paz e concórdia (2014)
Book
Pereira, Belmiro Fernandes ; Deserto, Jorge
Symbolon II: Inveja e Emulação (2010)
Book
Pereira, Belmiro Fernandes ; Deserto, Jorge
Symbolon I: Amor e Amizade (2009)
Book
Deserto, Jorge; Pereira, Belmiro Fernandes
Estrabão, Geografia. Livro III : Introdução, tradução do grego e notas (2016)
Book
Deserto, Jorge ; Pereira, Susana da Hora Marques

See all (22)

Of the same book

Falsos mensageiros: Electra de Sófocles (2019)
Chapter or Part of a Book
Várzeas, Marta
Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Direito da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z  I Guest Book
Page created on: 2025-06-20 at 15:39:35 | Acceptable Use Policy | Data Protection Policy | Complaint Portal