Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Start > Publications > View > Educação de surdos no Brasil no século XX: uma análise historiográfica da obra Ensino oro-áudio-visual para deficientes da audição, de Ana Rímoli de Faria Dória
Publication

Publications

Educação de surdos no Brasil no século XX: uma análise historiográfica da obra Ensino oro-áudio-visual para deficientes da audição, de Ana Rímoli de Faria Dória

Title
Educação de surdos no Brasil no século XX: uma análise historiográfica da obra Ensino oro-áudio-visual para deficientes da audição, de Ana Rímoli de Faria Dória
Type
Article in International Conference Proceedings Book
Year
2022
Authors
Anachoreta, Vanessa
(Author)
FLUP
Conference proceedings International
Other information
Resumo (PT): A historiografia da educação para surdos no século XX evidencia que o ensino, supostamente na tentativa de salvar esses sujeitosdo isolamento, tinha como principais enfoques a língua oral e a leitura labial. Tais metas ganharam ainda mais força na década de 50, quando a urbanização e a industrialização no contexto brasileiro fizeram com que fossem tomadas medidas de promoção do ensino para cumprir a demanda de mão de obra exigida pelo novo panorama social. Visando aprofundar tal contexto, o presente trabalho, a partir do arcabouço teórico da Historiografia Linguística, tem como objetivo analisar a obra Ensino oro-audio-visual para os deficientes da audição, de Ana Rímoli, publicada em 1958. Tendo como base as ideias teóricas de Swiggers (1990), Batista (2019) e Batista & Bastos (2020), a análise contempla as características organizacionais, os aspectos didáticos e pedagógicos, as etapas do ensino proposto, o posicionamento político-pedagógico da autora, o contexto sociopolítico e o clima de opinião da década de 50. Nesse contexto, o presente trabalho organiza-se da seguinte forma: inicialmente é feita uma breve contextualização da década de 50 e dos conceitos teóricos que auxiliaram a investigação; depois, é analisado o manual de Rímoli (1958); e, por fim, é investigada a r
Abstract (EN): The historiography of education for the Deaf in the 20th century shows that teaching had, in an attempt to save these subjects from isolation, oral language and lipreading as main focuses. Such goals gained even more strength in the 1950s, when urbanization and industrialization in the Brazilian context led to measures to promote education to meet the need for labor demanded by the new social landscape. Aiming to deepen this context, the present work, based on the theoretical framework of Linguistic Historiography, aims to analyze the work Ensino oro-audio-visual para os deficientes da audição by Ana Rímoli, published in 1958. Based on the theoretical ideas of Swiggers (1990), Batista (2019) and Batista & Bastos (2020), the analysis includes the organizational characteristics, the didactic and pedagogical aspects, the stages of the proposed teaching, the political-pedagogical positioning of the author, the sociopolitical context and the climate of opinion of the 1950s. In this context, the present work is organized as follows: initially, a brief contextualization of the 50's and the theoretical concepts that helped the investigation is made; then, Rímoli‟s manual (1958) is analyzed; and, finally, the relationship between the author‟s position and the intellectual ideas defended at the time is investigated.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Contact: Disponível em: http://www.filologia.org.br/xxv_cnlf/cnlf/tomo02/26.pdf
Documents
File name Description Size
CIFEFIL - artigo completo 389.13 KB
Related Publications

Of the same authors

Portuguese sign language and other sign languages: studies on morphosyntax, semantics and lexicon (2024)
Book
Morgado, Celda; Brito, Ana Maria ; Mineiro, Ana ; Costa, José António ; Moita, Mara; Anachoreta, Vanessa; Oliveira, Inês
Historiografia gramatical peninsular : basco, catalão, galelgo e mirandês em contexto (2023)
Book
Duarte, Sónia; Anachoreta, Vanessa; Ponce de León Romeo, Rogelio
Pensando historicamente concepções a respeito do professor e de seu papel no ensino para surdos no Brasil (2023)
Summary of Presentation in an International Conference
Anachoreta, Vanessa

See all (16)

Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Direito da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z
Page created on: 2025-08-07 at 16:33:32 | Privacy Policy | Personal Data Protection Policy | Whistleblowing