Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Start > Publications > View > O uso da Arte na formação dos assistentes sociais em Portugal
Publication

Publications

O uso da Arte na formação dos assistentes sociais em Portugal

Title
O uso da Arte na formação dos assistentes sociais em Portugal
Type
Article in International Conference Proceedings Book
Year
2021
Authors
Melo, Sara
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Machado, Idalina
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS View ORCID page
Guedes, Joana
(Author)
Other
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Mendes, Sandra
(Author)
Other
The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. Without AUTHENTICUS Without ORCID
Other information
Resumo (PT): A pesquisa científica e a prática profissional têm vindo a demonstrar que as diferentes formas de expressão artística (música, teatro, dança etc.) revelam-se instrumentos especialmente eficazes no que diz respeito à intervenção social, seja na prevenção, reabilitação e tratamento de pessoas que apresentam problemas psicossociais, seja no seu potencial para capacitar e fortalecer o desenvolvimento social e pessoal de indivíduos numa comunidade. Por esse motivo, formar interventores sociais com recurso à arte torna-se, na nossa perspetiva, uma condição imperativa. Neste trabalho dá-se a conhecer os dados para Portugal do projeto “El Uso del Arte en la Formación y en la Intervención del Trabajo Social: Estudio Comparado entre España y Portugal” (INATS). Recorrendo à pesquisa documental, analisaram-se os planos de estudos das licenciaturas em Serviço Social em Portugal, lecionadas em 16 escolas públicas e privadas. Do trabalho de análise dos planos de estudo pode concluir-se que a Arte ainda está muito pouco presente nesta formação.
Abstract (EN): Scientific research and professional practice have shown that the different forms of artistic expression (music, theatre, dance, etc.) are particularly effective instruments for social intervention, whether in the prevention, rehabilitation and treatment of people with psychosocial problems, or in their potential to empower and strengthen the social and personal development of individuals in a community. For this reason, training social interventionists using art becomes, in our perspective, an imperative condition. This paper presents the data for Portugal from the project "El Uso del Arte en la Formación y en la Intervención del Trabajo Social: Estudio Comparado entre España y Portugal" (INATS). Using documentary research, the syllabuses of undergraduate degrees in Social Work in Portugal, taught in 16 public and public schools, were analysed. From the analysis of the syllabuses it can be concluded that Art is still very little present in this training.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Contact: Disponível em: https://aps.pt/wp-content/uploads/XI_Congresso/Educação_XI-APS-74654.pdf
No. of pages: 18
Documents
File name Description Size
Educação_XI-APS-74654 745.50 KB
Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Direito da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z
Page created on: 2025-08-16 at 13:44:52 | Privacy Policy | Personal Data Protection Policy | Whistleblowing