Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Start > Publications > View > O ensino secundário em Portugal e no Brasil no século XX = Secondary education in Portugal and Brazil in the twentieth century
Publication

Publications

O ensino secundário em Portugal e no Brasil no século XX = Secondary education in Portugal and Brazil in the twentieth century

Title
O ensino secundário em Portugal e no Brasil no século XX = Secondary education in Portugal and Brazil in the twentieth century
Type
Article in International Scientific Journal
Year
2021
Authors
Gatti, Giseli Cristina do Vale
(Author)
Other
The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. Without AUTHENTICUS Without ORCID
Alves, Luís Alberto Marques
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS View ORCID page
Indexing
CAPES - Portal de Periódicos
Google Scholar
Dialnet
Latindex
ProQuest
RCAAP
DOAJ
Scientific classification
CORDIS: Social sciences > Educational sciences
Other information
Resumo (PT): Este artigo aborda, em perspectiva comparada, a temática do Ensino Secundário em Portugal e no Brasil durante o Século XX. Parte-se de uma discussão conceitual e de uma contextualização histórica do que se passou em ambos os países no período delimitado. Em seguida, faz-se uma apresentação da bibliografia de referência e de uma parte significativa da historiografia existente sobre este nível de ensino em Portugal e no Brasil. Depois, examina-se a legislação e alguns aspectos relacionados às instituições escolares, seus currículos e práticas. Ao final, apontam-se semelhanças e diferenças entre os percursos e a situação atual do Ensino Secundário em Portugal e no Brasil.
Abstract (EN): The theme of this paper is secondary education in Portugal and in Brazil in the 20th century from a comparative perspective. This history is first examined based on a conceptual discussion and a historical contextualization of what occurred in both countries in the period defined. Then a reference bibliography and a significant part of the historiography that exists on this educational level in Portugal and Brazil is presented. Next, the legislation and some aspects related to school institutions, curricula, and practices are examined. Finally, similarities and differences between Portugal and Brazil in the historical paths and the current situation of secondary education are indicated.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Notes: Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/che/article/view/63763
Documents
File name Description Size
Artigo 2021 Cadernos Uberlândia_por Versão em língua portuguesa 482.23 KB
Artigo 2021 Cadernos Uberlândia_eng Versão em língua inglesa 493.20 KB
Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Direito da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z
Page created on: 2025-07-15 at 20:40:17 | Privacy Policy | Personal Data Protection Policy | Whistleblowing