Resumo (PT):
Este artigo tem como objetivo último discutir e perspetivar as
formas pelas quais Rosalía, enquanto artista, aciona um conjunto
ampliado de narrativas pós-feministas, não só nas suas letras,
mas também nos seus videoclipes neste contexto de
modernidade tardia. Assim, mantendo o princípio de que as
retóricas pós-feministas são abrangentes e multifacetadas, foram
analisadas quatro canções: “Malamente” (2018), “Yo x Ti, Tu x
Mi” (2019), “Aute Cuture” (2019) e “Juro Que” (2020)3. Desta
forma, intentámos aferir da(s) dualidade(s) que pauta o discurso
artístico de Rosalía, indo, assim, ao encontro de uma dialógica
entre as indústrias (pós)culturais e o discurso sociológico acerca
dos objetos, narrativas e imagéticos criativos delas emergentes.
Abstract (EN):
The ultimate aim of this article is to discuss and perspective the ways in which Rosalía, as an artist, triggers an expanded set of post-feminist narratives, not only in her lyrics, but also in her video clips in this context of late modernity. Thus, maintaining the principle that post-feminist rhetoric is comprehensive and multifaceted, four songs have been analysed: "Malamente" (2018), "Yo x Ti, Tu x Mi" (2019), "Aute Cuture" (2019) and "Juror Que" (2020). In this way, we intended to assess the duality(ies) that guide Rosalía's artistic discourse, thus meeting a dialogic between the (post)cultural industries and the sociological discourse about the objects, narratives and creative imagery emerging from them.
Language:
Portuguese
Type (Professor's evaluation):
Scientific