Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Start > Publications > View > Formação de professores de Geografia e História em Portugal: uma década de investigação-ação pós Bolonha
Publication

Publications

Formação de professores de Geografia e História em Portugal: uma década de investigação-ação pós Bolonha

Title
Formação de professores de Geografia e História em Portugal: uma década de investigação-ação pós Bolonha
Type
Article in International Scientific Journal
Year
2020
Authors
Solé, Glória
(Author)
Other
The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. Without AUTHENTICUS Without ORCID
Soares, Laura
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Journal
Indexing
Publicação em ISI Web of Science ISI Web of Science
Publicação em Scopus Scopus
DOAJ
MIAR - Information Matrix for the Analysis of Journals
Fonte académica
Latindex
Dialnet
ERIH Plus
Other information
Resumo (PT): Trinta anos decorridos sobre a formação de professores no contexto dos Mestrados em Ensino de Geografia e/ou História no 3º ciclo do Ensino Básico e Secundário e uma década após a entrada em vigor do modelo educativo implementado no quadro do processo de Bolonha, propõe-se uma reflexão sobre os temas de investigação-ação que foram alvo dos Relatórios de Estágio apresentados nas Universidades Portuguesas onde existe este 2º Ciclo de Estudos. Consultando os respetivos Repositórios Científicos, procede-se inicialmente a uma avaliação das principais palavras utilizadas nos títulos dos relatórios das duas áreas disciplinares, pormenorizando depois a nossa análise sobre os trabalhos desenvolvidos nas Universidades do Minho e do Porto, a partir da sua categorização em temáticas devidamente especificadas através de descritores elaborados para o efeito. Concluímos que o enfoque temático se direciona mais para o desenvolvimento de competências centradas em valores ancorados na vida real dos alunos e menos na aposta em assuntos de base tecnológica, como seria de esperar.
Abstract (EN): Thirty years after the beginning of teacher training in the context of Masters in Geography and/or History Teaching in the 3rd cycle of Basic and Secondary Education and a decade upon the education model implemented by Bologna process, a reflection is proposed here on the action- research themes of the Internship Reports presented in Portuguese Universities where exists this 2nd Cycle of Studies. After consulting the respective Scientific Repositories, an initial assessment is made of the main words used in the report titles of the two subject areas, detailing after our analysis of the works developed at the Universities of Minho and Porto, based on their categorization into themes, duly specified through descriptors prepared for this purpose. We conclude that the themes of the reports are directed more towards the development of competencies centered on values anchored in the real life of students and less on technology-based subjects, as we expected.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Documents
File name Description Size
81879-Texto del artículo-286642-1-10-20201209 888.54 KB
Related Publications

Of the same authors

Conceitos de "Geografia" e "História" do ensino básico ao superior: ensaio no NW de Portugal (2023)
Article in International Scientific Journal
Pacheco, Elsa ; Solé, Glória; Soares, Laura ; Gago, Marília

Of the same journal

Educación social y emocional revisitada: perspectivas sobre la práctica en la escuela portuguesa (2017)
Article in International Scientific Journal
Ana Costa; Luísa Faria
A utilização da aprendizagem cooperativa na formação inicial de professores: uma investigação qualitativa (2022)
Article in International Scientific Journal
Santos, Paulo Jorge ; Rodrigues, Sónia Valente
A socialização com a profissão na formação inicial de professores em Portugal (2023)
Article in International Scientific Journal
Fátima Sousa-Pereira; Carlinda Leite; Paulo Marinho
Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Direito da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z
Page created on: 2025-07-13 at 10:08:17 | Privacy Policy | Personal Data Protection Policy | Whistleblowing