Resumo (PT):
A iconografia do homem selvagem conheceu um grande sucesso na Europa entre
o século XIV e primórdios de XVI, tomando forma nos mais diversos suportes (materiais, literários
ou efémeros) e ocupando uma ampla mancha geográfica. As salvas de prata portuguesas executadas
neste período demonstram que as representações do homem selvagem obedecem as características
iconográficas muito distintas, de origens e explicações diversas que remetem necessariamente
para contextos imagéticos igualmente diferenciados. Pretende-se, neste artigo, propor explicações
para essas diferenças iconográficas e demonstrar que as funções e significados do tema não são
universais nem estáticas, podendo apresentar variações mesmo no âmbito de um mesmo suporte.
Abstract (EN):
Wild man’s iconography experienced a successfully reputation in Europe, between
the 14th century and the beginning of the 16th, imposing itself in various domains (material,
literary or ephemeral) and covering a wide geographic area. Portuguese precious silver dishes,
produced in this period, shows that the representations of wild man present different iconographic
characteristics, with a number of origins and reasons that must be the result of different pictorial
contexts. It is our proposal, in this paper, to explain these iconographic differences and demonstrate
that functions and meanings of the subject are not universal and static but could change even
in the same support material.
Language:
Spanish
Type (Professor's evaluation):
Scientific