Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Start > Publications > View > Tecnologias da Informação e Comunicação no apoio à aprendizagem no Ensino Superior
Publication

Publications

Tecnologias da Informação e Comunicação no apoio à aprendizagem no Ensino Superior

Title
Tecnologias da Informação e Comunicação no apoio à aprendizagem no Ensino Superior
Type
Article in International Conference Proceedings Book
Year
2010-06
Authors
Jaime E. Villate
(Author)
FEUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS View ORCID page
Bertil P. Marques
(Author)
Other
The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. Without AUTHENTICUS Without ORCID
Carlos Vaz Carvalho
(Author)
Other
The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. Without AUTHENTICUS Without ORCID
Conference proceedings International
Pages: 361-366
5ª Conferencia Ibérica de Sistemas y Tecnologías de la Información (CISTI 2010)
Santigo de Compostela, 16 al 19 de Junio de 2010
Other information
Resumo (PT): Neste artigo faz-se uma análise preliminar da utilização de Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC) no contexto do Ensino Superior (ES). Esta análise procura verificar se existiu, em particular, uma mudança de práticas por parte dos docentes e se esta ocorrência se pode relacionar com a introdução do modelo de Bolonha, tornando o processo de ensino mais dinâmico, menos expositivo e mais apoiado pelas TIC. Como base inicial de trabalho, questiona-se a adopção de plataformas de aprendizagem on-line e o seu impacto no modelo de ensino-aprendizagem no ES, tendo como referência a integração da plataforma MOODLE no Instituto Superior de Engenharia do Porto (ISEP). Neste caso, verificou-se que existe um baixo índice de adesão à utilização da plataforma de ensino on-line em causa, até na forma mais simples de repositório de informação, sendo que se detectou alguma resistência, por parte dos docentes (até mesmo para usar a plataforma em contexto de blended-learning - b-Learning)
Abstract (EN):
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
No. of pages: 6
License type: Click to view license CC BY-SA
Documents
File name Description Size
Marques_2010_TICS_Ensino_Superior Tecnologias da Informação e Comunicação no apoio à aprendizagem no Ensino Superior 179.19 KB
Related Publications

Of the same authors

Tecnologias da Informação e Comunicação no apoio à aprendizagem no Ensino Superior (2010)
Chapter or Part of a Book
Jaime E. Villate; Bertil P. Marques; Carlos Vaz Carvalho
Student Activity Analytics in an e-Learning Platfom: Anticipating Potential Failing Students (2018)
Article in International Scientific Journal
Jaime Villate; Bertil P. Marques; Carlos Vaz Carvalho
TECHNOLOGY ACCEPTANCE ON HIGHER EDUCATION: THE CASE OF AN ENGINEER'S SCHOOL (2010)
Article in International Conference Proceedings Book
Jaime E. Villate; Bertil P. Marques; Carlos Vaz Carvalho
Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Direito da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z
Page created on: 2025-07-18 at 01:09:31 | Privacy Policy | Personal Data Protection Policy | Whistleblowing