Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Start > Publications > View > Tecnologia, economia, regulação e a audiência: uma perspectiva sobre as origens da rádio
Publication

Publications

Tecnologia, economia, regulação e a audiência: uma perspectiva sobre as origens da rádio

Title
Tecnologia, economia, regulação e a audiência: uma perspectiva sobre as origens da rádio
Type
Article in International Scientific Journal
Year
2019
Authors
Rosa, António Machuco
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS View ORCID page
Indexing
DOAJ
Google Scholar
Latindex
BASE - Bielefeld Academic Search Engine
CAPES - Portal de Periódicos
Scientific classification
CORDIS: Social sciences > Communication sciences
Other information
Resumo (PT): Este artigo tem como objetivo explicar a transição dos meios de comunicação ponto a ponto que surgiram durante o século XIX, como o telégrafo e o telefone, para o modelo de difusão em broadcasting característico da rádio nas primeiras décadas do século XX. Toma-se como principal referência os inícios da rádio nos Estados Unidos. Argumenta-se que factores tecnológicos, dinâmicas econômicas, o quadro da regulamentação governamental e o conceito social de audiência são os fatores necessários para explicar essa transição, assim como a forma que a rádio assumiu na sua origem.
Abstract (EN): This article aims to explain the transition from point to point media that emerged during the nineteenth century, such as the telegraph and the telephone, to the model of broadcasting characteristic of radio in the first decades of the twentieth century. The beginning of radio in the United States is taken as the main reference. It is argued that technological factors, economic dynamics, the framework of governmental regulation and the social concept of audience are the necessary factors to explain that transition, as well as the form that radio assumed in its origin. ES: Este artículo pretende explicar la transición que surgió en los medios de comunicación punto a punto durante el siglo XIX, como el telégrafo y el teléfono hacia el modelo de transmisión característico de la radio en las primeras décadas del siglo XX. El comienzo de la radio en los Estados Unidos se toma como la principal referencia. Se argumenta que los factores tecnológicos, la dinámica económica, el marco de la regulación gubernamental y el concepto social de audiencia son los factores necesarios para explicar esa transición, así como la forma que la radio asumió en su origen.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Documents
File name Description Size
6827-36882-1-PB 691.80 KB
Related Publications

Of the same scientific areas

Cópia e apropriação da obra de arte na modernidade (2007)
Thesis
Susana Lourenço Marques; Maria T. Cruz
HOMO COMMUNICANS. A Comunicação Humana (2010)
Educational Publication
Luís Calafate
Gelados de Ciência na Divulgação da Física nas Ruas e Praias de Espinho (2017)
Poster in a National Conference
Paulo Simeão Carvalho; Ana Cachide Praça Pedroso
FISASTEE (2022)
Poster in a National Conference
Carvalho, PS; Gonçalves, JAA

See all (266)

Of the same journal

História do jornalismo em Portugal: proposta de periodização (2020)
Article in International Scientific Journal
Sousa, Jorge Pedro; Lima, Helena
Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Direito da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z
Page created on: 2025-07-22 at 06:20:04 | Privacy Policy | Personal Data Protection Policy | Whistleblowing