Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Start > Publications > View > Validação de um método numérico FEM para a análise de vibrações induzidas por acção humana
Publication

Publications

Validação de um método numérico FEM para a análise de vibrações induzidas por acção humana

Title
Validação de um método numérico FEM para a análise de vibrações induzidas por acção humana
Type
Article in International Conference Proceedings Book
Year
2018
Authors
Pedro Alves Costa
(Author)
FEUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications View Authenticus page View ORCID page
Alexandre Pinto
(Author)
Other
The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. Without AUTHENTICUS Without ORCID
Luís Godinho
(Author)
Other
The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. Without AUTHENTICUS Without ORCID
Paulo Amado Mendes
(Author)
Other
The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. Without AUTHENTICUS Without ORCID
Conference proceedings International
Other information
Resumo (PT): Vibrações induzidas por tráfego ferroviário representam, atualmente, um problema ambiental que se reflecte nas populações circundantes sob a forma de vibrações e ruído re-radiado, e para o qual urge dar resposta. Numa tentativa de constituir modelos de previsão, diversos métodos numéricos têm sido apresentados, permitindo, com elevado rigor, a determinação do campo de vibrações induzidas pela passagem de um comboio. Por questões de eficiência computacional a generalidade dos métodos numéricos existentes adota um conceito denominado por 2.5D, onde se impõe a invariância da secção transversal na direção de desenvolvimento da estrutura. Esta invariância da seção pode, muita das vezes, apresentar-se como um obstáculo à análise de casos particulares. Assim no presente artigo apresenta-se a validação de um método numérico assente na formulação FEM-PML 3D, com condições de periodicidade nas fronteiras correspondentes ao desenvolvimento da via, tornando possível a inclusão de variabilidade longitudinal periódica.
Abstract (EN): In nowadays ground borne vibrations presents as a problem to the inhabitants in the vicinities of the railway network. In an attempt to analyse such problems, multiple numerical methods have been presented allowing, with great precision, the determination of the deformation field induced by a train passage. To reach computational efficiency many of the methods adopt a concept known as 2.5D modelling, imposing cross section invariance in the longitudinal direction. Such assumption may represent an obstacle to the analyses of many real cases. Thus, in the present paper is presented and validated one numerical method with a three-dimensional FEM-PML formulation with special boundaries conditions, which can simulate the periodicity of the model.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
No. of pages: 9
Documents
We could not find any documents associated to the publication.
Related Publications

Of the same authors

Mitigation of vibration induced by railway traffic through soil buried inclusions: A numerical study (2018)
Article in International Conference Proceedings Book
Pedro Alves Costa; Alexandre Pinto; Luís Godinho; Paulo Amado Mendes
Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Direito da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z
Page created on: 2025-09-02 at 11:31:24 | Privacy Policy | Personal Data Protection Policy | Whistleblowing