Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Start > Publications > View > Instruções orais na aula de Língua Estrangeira/Adicional: um estudo interdidático na formação inicial de professores
Publication

Publications

Instruções orais na aula de Língua Estrangeira/Adicional: um estudo interdidático na formação inicial de professores

Title
Instruções orais na aula de Língua Estrangeira/Adicional: um estudo interdidático na formação inicial de professores
Type
Article in International Conference Proceedings Book
Year
2018
Authors
Tomé, Simone Auf des Maur
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS View ORCID page
Carvalho, Ângela
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Conference proceedings International
II Simpósio Internacional sobre 0 Ensino de Português como Língua Adicional (SINEPLA)
Londres, 28 e 29 de junho de 2018
Other information
Resumo (PT): Este estudo, de caráter exploratório, tem como foco o discurso do professor em sala de aula de Língua Estrangeira/Adicional (LE/LA). No que concerne a este aspeto Eikenbusch (2013) pressupõe três perspetivas do discurso do professor: como espelho da sua personalidade; como uma atividade social; como uma ferramenta em sala de aula. Neste texto, dar-se-á primazia à análise das instruções orais dadas por professores em sala de aula de uma LE/LA, no nosso caso do Português e do Alemão. Por conseguinte, o presente estudo tem como objetivos: (i) analisar instruções orais que dão professores em formação inicial, quanto à sua clareza e eficácia, e (ii) equacionar medidas e desenvolver instrumentos de intervenção pedagógico-didática para a sua otimização. Ficou evidente que a reflexão aprofundada e a consciencialização sobre a forma de dar instruções claras e eficazes devem ser parte integrante da formação (inicial) de professores de LE/LA.
Abstract (EN): This exploratory study focuses on the discourse of the teacher in the Foreign Language/Additional Language classroom (FL/AL). Concerning this aspect Eikenbusch (2013) presupposes three perspectives of the teacher's discourse: as a mirror of his personality; as a social activity; as a tool in the classroom. Taking these perspectives as a background, we will give priority to the analysis of the oral instructions given by teachers in a FL/AL classroom, in our case of Portuguese and German. Therefore, the present study aims to: (i) analyze oral instructions given by teachers in initial formation regarding their clarity and efficacy and (ii) consider pedagogical-didactic measures and develop instruments for their optimization. It became evident that in-depth reflection and awareness of how to give clear and effective instructions should be an integral part of FL/AL teacher training.
Language: English
Type (Professor's evaluation): Scientific
Notes: Disponível em: http://bibliotecasicl.pt/Biblionet/Services/GetRepositoryFile.ashx?repository=105199_REPOSITORY-BDIGITAL&guid=098f1605-27a9-4833-9548-f6a23a5705cc
No. of pages: 15
Documents
File name Description Size
InstucoesOrais 140.27 KB
Related Publications

Of the same authors

Referencial de avaliação do desempenho do estudante no estágio pedagógico (2017)
Educational Publication
Carvalho, Ângela ; Silva, Maria de Fátima Henriques da ; Almeida, José Domingues de ; Ellison, Maria ; Pazos Anido, Marta; Lorenzo, Mónica; Hurst, Nicolas ; Nicolás Martínez, Pilar; Tomé, Simone ; Rodrigues, Sónia Valente
Representations, beliefs, and pedagogical practices of EPE teachers (2018)
Poster in an International Conference
Duarte, Isabel Margarida ; Carvalho, Ângela ; Outeirinho, Maria de Fátima ; Silva, Maria de Fátima Henriques da ; Fardilha, Luís Fernando de Sá ; Santos, Paulo Jorge ; Tomé, Simone ; Rodrigues, Sónia Valente
Characterization of portuguese heritage language teachers: a preliminary study (2022)
Poster in an International Conference
Santos, Paulo Jorge ; Rodrigues, Sónia Valente ; Duarte, Isabel Margarida ; Auf der Maur, Simone ; Silva, Maria de Fátima Henriques da ; Outeirinho, Maria de Fátima; Carvalho, Ângela
As línguas estrangeiras no ensino superior: balanço, estratégias e desafios futuros (2018)
Book
Carvalho, Ângela ; Almeida, José Domingues de ; Hurst, Nicolas ; Ponce de León, Rogelio ; Tomé, Simone
Ensino da oralidade para falantes de Alemão: recursos online de Português Língua Estrangeira (2017)
Summary of Presentation in an International Conference
Santos, Paulo; Duarte, Isabel Margarida ; Carvalho, Ângela ; Tomé, Simone

See all (8)

Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Direito da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z
Page created on: 2025-08-16 at 08:33:17 | Privacy Policy | Personal Data Protection Policy | Whistleblowing