Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Start > Publications > View > O potencial formativo das fundamentações pedagógico-didáticas nas práticas reflexivas dos professores em formação inicial: contributo para o seu estudo
Publication

Publications

O potencial formativo das fundamentações pedagógico-didáticas nas práticas reflexivas dos professores em formação inicial: contributo para o seu estudo

Title
O potencial formativo das fundamentações pedagógico-didáticas nas práticas reflexivas dos professores em formação inicial: contributo para o seu estudo
Type
Chapter or Part of a Book
Year
2019
Authors
Rodrigues, Sónia Valente
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Silva, Maria de Fátima Henriques da
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS View ORCID page
Carvalho, Ângela
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Fardilha, Luís Fernando de Sá
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Santos, Paulo Jorge
(Author)
FLUP
Indexing
Crossref
Scientific classification
CORDIS: Social sciences > Educational sciences ; Humanities > language sciences
Other information
Resumo (PT): O presente artigo, com enfoque na escrita para desenvolvimento da consciência e conhecimento profi ssional explícito, tem por objetivo apresentar os resultados de uma investigação centrada na análise de fundamentações pedagógico-didáticas produzidas por professores de português em formação inicial para explicitarem os fundamentos em que assentam as decisões subjacentes ao processo de planifi cação de aulas. O corpus, constituído por 30 textos, foi submetido a uma análise de conteúdo temática com base em seis categorias. Os resultados apontam para uma prevalência de aspetos didáticos como as atividades e os materiais didáticos de suporte e uma ausência de referência à avaliação das aprendizagens, no processo de planifi cação de aulas. Em síntese, o estudo confi rma o potencial da fundamentação pedagógico-didática como instrumento para aprofundamento profi ssional a partir da prática contextualizada e identifi ca áreas de melhoria para a sua utilização na formação inicial de professores.
Abstract (EN): This article, focused on writing for the development of professional awareness and professional explicit knowledge, aims to present the results of an investigation based on the analysis of the theoretical background of lesson plans (fundamentação pedagógico-didática) produced by Portuguese teachers in initial training. The purpose of these texts is to create a framework for lesson plans and justify the options assumed during their elaboration. The corpus comprises 30 texts, which were subjected to a thematic content analysis based on six categories. The results point to a prevalence in the planning process of didactic aspects, such as activities and supporting teaching materials, and an absence of learning assessment references. In sum, the potential of the theoretical background of lesson plans writing is confi rmed as a tool for professional development from the contextualized p
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Documents
File name Description Size
10Sónia Valente Rodrigues_b 1382.08 KB
Related Publications

Of the same authors

Representations, beliefs, and pedagogical practices of EPE teachers (2018)
Poster in an International Conference
Duarte, Isabel Margarida ; Carvalho, Ângela ; Outeirinho, Maria de Fátima ; Silva, Maria de Fátima Henriques da ; Fardilha, Luís Fernando de Sá ; Santos, Paulo Jorge ; Tomé, Simone ; Rodrigues, Sónia Valente

Of the same scientific areas

A Linguística na Formação do Professor: das teorias às práticas (2019)
Book
Leal, António; Oliveira, Fátima ; Silva, Maria de Fátima Henriques da ; Duarte, Isabel Margarida ; Veloso, João ; Silvano, Maria da Purificação; Rodrigues, Sónia Valente

Of the same book

Análise da eficácia pedagógico-didática de dois laboratórios gramaticais aplicados numa turma de 9.º ano (2019)
Chapter or Part of a Book
Pedreira, Paula; Rodrigues, Sónia Valente ; Silvano, Maria da Purificação; Almeida, Sofia
A reflexão gramatical na aula de língua materna: porquê? quando? como? (2019)
Chapter or Part of a Book
Brito, Ana Maria ; Morgado, Celda; Oliveira, Maria do Carmo
Recommend this page Top
Copyright 1996-2024 © Faculdade de Direito da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z  I Guest Book
Page created on: 2024-08-19 at 08:01:07 | Acceptable Use Policy | Data Protection Policy | Complaint Portal