Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Start > Publications > View > A reflexão gramatical na aula de língua materna: porquê? quando? como?
Publication

Publications

A reflexão gramatical na aula de língua materna: porquê? quando? como?

Title
A reflexão gramatical na aula de língua materna: porquê? quando? como?
Type
Chapter or Part of a Book
Year
2019
Authors
Brito, Ana Maria
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS View ORCID page
Morgado, Celda
(Author)
Other
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Oliveira, Maria do Carmo
(Author)
Other
The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. Without AUTHENTICUS Without ORCID
Indexing
Crossref
Scientific classification
CORDIS: Humanities > language sciences > Linguistics
Other information
Resumo (PT): Neste texto, discute-se várias dimensões da refl exão gramatical na aula de língua materna, procurando responder ao porquê, ao quando e ao como ensinar gramática, perguntas que estão intimamente relacionadas. Depois de se analisar a situação atual nos ensinos básico e secundário em Portugal, propõe-se que uma prática pedagógica sistemática, capaz de relacionar a gramática com o discurso, literário ou não, e dotada de uma componente técnica, laboratorial, permitirá a consciência informada da gramática e, tendencialmente, proporcionará uma mestria linguística superior.
Abstract (EN): This text discusses several dimensions of grammatical refl ection in L1 learning, trying to answer why, when and how to teach grammar, questions that are closely related. After analyzing the current situation in Basic and Secondary Education in Portugal, it is proposed that a systematic pedagogical practice, able to relate grammar to discourse, literary or not, and endowed with a technical and a laboratory component, will allow the awareness of grammar by students and will tend to increase their linguistic competence.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Documents
File name Description Size
4Ana Maria Brito_b 1134.36 KB
Related Publications

Of the same book

O potencial formativo das fundamentações pedagógico-didáticas nas práticas reflexivas dos professores em formação inicial: contributo para o seu estudo (2019)
Chapter or Part of a Book
Rodrigues, Sónia Valente ; Silva, Maria de Fátima Henriques da ; Carvalho, Ângela ; Fardilha, Luís Fernando de Sá ; Santos, Paulo Jorge
Análise da eficácia pedagógico-didática de dois laboratórios gramaticais aplicados numa turma de 9.º ano (2019)
Chapter or Part of a Book
Pedreira, Paula; Rodrigues, Sónia Valente ; Silvano, Maria da Purificação; Almeida, Sofia
Recommend this page Top
Copyright 1996-2024 © Faculdade de Direito da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z  I Guest Book
Page created on: 2024-07-19 at 08:32:48 | Acceptable Use Policy | Data Protection Policy | Complaint Portal