Resumo (PT):
Num tempo de incerteza e precarização do trabalho, este estudo tenta compreender como os estudantes do ensino superior constroem significados sobre a educação superior, o trabalho, a transição da educação para o trabalho e como estes se relacionam entre si. Com uma amostra de 986 estudantes do Ensino Superior português visa-se compreender as relações e mediações das dimensões dos significados da educação superior com as dimensões dos significados da transição da educação superior para o trabalho e as dimensões dos significados do trabalho. A dimensão Afirmação Profissional é mediadora da relação entre o Desenvolvimento Pessoal e Social e a Dimensão Pessoal e Social do Trabalho. Com base na análise dos resultados algumas pistas de intervenção são apresentadas.
Abstract (EN):
In times of uncertainty and growing job insecurity, this study aims to understand how higher education
students build meanings regarding higher education, work, the transition from education to work, and
how they are interrelated. Based on a sample of 986 students in the Portuguese higher education
system, we intend to understand the relationships and mediations of the dimensions of the meanings
of higher education with those of the transition from higher education to work and of the meanings
of work. Professional Affirmation mediates the relationship between Personal Development and
Personal and Social Dimension of Work. The results show that 61% of the dependent variable values
for the personal and social dimension of work are explained by the proposed model. An analysis of
the results provides a few pointers for counselling, which will be discussed.
Language:
English
Type (Professor's evaluation):
Scientific