Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Start > Publications > View > Estudo da distração e sonolência e, motoristas profissionais com base em dados de um sistema de monitorização do condutor
Publication

Publications

Estudo da distração e sonolência e, motoristas profissionais com base em dados de um sistema de monitorização do condutor

Title
Estudo da distração e sonolência e, motoristas profissionais com base em dados de um sistema de monitorização do condutor
Type
Article in International Conference Proceedings Book
Year
2018
Authors
Sara Ferreira
(Author)
FEUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications View Authenticus page View ORCID page
António Couto
(Author)
FEUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications View Authenticus page View ORCID page
Other information
Authenticus ID: P-010-WMP
Resumo (PT): O objetivo do presente estudo é explorar os dados gerados por um sistema de monitorização do condutor que emite alertas quando deteta eventos de sonolência e distração. Com base na data e hora do inicio e fim das viagens foi possível caracterizar as viagens tendo em conta a duração das mesmas bem como o número e duração das paragens. Por outro lado, os alertas foram agregados às referidas viagens, considerando-se assim a cada observação (sub-viagem cujo acumulado corresponde ao total da viagem) uma frequência de alertas. Os dados foram obtidos para 70 condutores de seis empresas distintas. Com a aplicação de dois modelos lineares generalizados com distribuição binomial negativa, obteve-se as elasticidades das variáveis que representam assim o efeito das características da viagem na ocorrência de alertas de distração e sonolência. O estudo demonstra o potencial de utilização de dados deste tipo para o estudo do comportamento dos motoristas profissionais.
Abstract (EN): The aim of the present study is to explore data gathered by a driver monitoring system which emits alerts when detect drowsiness and distraction. The journey is characterized based on its duration, number and duration of breaks using the date and hour recorded by the system. The alerts are aggregated by sub-journey (the accumulate of the sub-journeys is a journey), which corresponds to an observation with a specific number of alerts. The data comprehends 70 drivers from six distinct companies. Generalized linear models with negative binomial distribution were applied and elasticities estimated considering two distinct models depending on the type pf alert - drowsiness and distraction. Based on these models, the effects of the journey on this type of driver behaviour were obtained. Overall, the study clearly shows the potential of this type of data to analyse de behaviour of professional drivers.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
No. of pages: 13
Documents
File name Description Size
CI23 4527.96 KB
Related Publications

Of the same authors

SIESTA – Enhancing Safety by Using Data from Real-Time Driver Drowsiness Feedback: Memoria Final (2018)
Technical Report
Sara Ferreira; António Fidalgo Couto; José Pedro Tavares; Zafeiris Kokkinogenis
Memoria Final - Project SIESTA (2017)
Technical Report
Sara Ferreira; António Fidalgo Couto; José Pedro Tavares; Zafeiris Kokkinogenis
Using real-life alert-based data to analyse drowsiness and distraction of commercial drivers (2019)
Article in International Scientific Journal
Sara Ferreira; Zafeiris Kokkinogenis; António Couto
Profiles of Professional Drivers Based on Drowsiness and Distraction Alerts (2020)
Article in International Conference Proceedings Book
Sónia Soares; Zafeiris Kokkinogenis; Sara Ferreira; António Fidalgo Couto
Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Direito da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z
Page created on: 2025-07-19 at 02:20:10 | Privacy Policy | Personal Data Protection Policy | Whistleblowing