Resumo (PT):
Propõe-se uma curta passagem pela génese da assessoria de imprensa, atividade embrião das Relações Públicas, com especial ênfase para uma assumida falta de conduta ética e para a consequente fraca reputação de que gozava na imprensa. De seguida, auscultam-se alguns dos mais reputados jornalistas portugueses sobre se os assessores de imprensa, com quem contactam diariamente, recorrem à mentira. Com estas duas perspetivas dicotómicas (passado/presente), este capítulo procurará desmontar o errado estereótipo do “assessor de imprensa que mente”, mas, principalmente, abrir a discussão sobre as quatro dimensões éticas para o exercício desta centenária atividade.
Abstract (EN):
A brief passage is proposed for the genesis of the publicity as an embryo of public relations, with a special emphasis on an assumed lack of ethical conduct and the resulting poor reputation in the press. Then, we listened the opinion of some of the most respected Portuguese journalists about the press officers and whether these professionals resort to lying. With these two dichotomous perspectives (past/present), the present chapter will seek to dismantle the wrong stereotype of the “press officer who lies”, but rather open the discussion on the four ethical dimensions for the exercise of this centenary activity.
Keywordsrdsrds: Media
Language:
Portuguese
Type (Professor's evaluation):
Scientific
Notes:
E-book disponível em: