Resumo (PT):
Considerar o aprendente de uma língua estrangeira como um ator social é reconhecer que este tem de
cumprir tarefas de caráter não exclusivamente linguístico. Tendo por base este pressuposto, importa
continuar a repensar o lugar e o papel do professor no processo de ensino-aprendizagem de línguas
estrangeiras. Neste artigo pretende-se problematizar a partilha de autoridade neste âmbito, assim como
apresentar e discutir exemplos de atividades, para diferentes níveis e competências, que foram concebidas
para colocar o aprendente de Português Língua Estrangeira no centro do processo de ensino-aprendizagem.
Abstract (EN):
Considering the learner of a foreign language as a social actor means to recognize that the learner has to
fulfill tasks that are non-exclusively linguistic. Based on this assumption, it is important to continue to
rethink the place and the role of the teacher in the teaching-learning process of foreign languages. In this
article, we intend to address the problem of sharing of authority in this scenario, as well as to present and
discuss examples of activities, for different levels and competences, which were designed to place the
learner of Portuguese as a foreign language at the center of the teaching-learning process.
Language:
Portuguese
Type (Professor's evaluation):
Scientific