Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Start > Publications > View > As práticas digitais de doutorandos em Ciência da Informação: contributo para uma cartografia do espaço Ibérico e Brasil = The digital practices of doctoral students in Information Science: contribution to a cartography of Iberian space and Brazil
Publication

Publications

As práticas digitais de doutorandos em Ciência da Informação: contributo para uma cartografia do espaço Ibérico e Brasil = The digital practices of doctoral students in Information Science: contribution to a cartography of Iberian space and Brazil

Title
As práticas digitais de doutorandos em Ciência da Informação: contributo para uma cartografia do espaço Ibérico e Brasil = The digital practices of doctoral students in Information Science: contribution to a cartography of Iberian space and Brazil
Type
Article in International Scientific Journal
Year
2018
Authors
Gallotti, Monica Marques Carvalho
(Author)
Other
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Borges, Maria Manuel
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Pestana, Olívia
(Author)
FLUP
Journal
Vol. 14 No. 2
Pages: 138-148
ISSN: 0006-176X
Indexing
Publicação em ISI Web of Science ISI Web of Science
Latindex
SHERPA/RoMEO
CLASE
Fonte académica
Dialnet
Academic Search Ultimate (EBSCO)
BASE - Bielefeld Academic Search Engine
EBSCO
Scientific classification
CORDIS: Humanities > Information science
Other information
Resumo (PT): Objetivo. Investiga a utilização de novos métodos e ferramentas digitais no acesso, criação e difusão da informação científica. Analisa a incorporação das Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC) no processo de investigação por parte de Doutorandos em Ciência da Informação (CI) no Espaço Ibérico e no Brasil. Desenho/Metodologia/Enfoque. A metodologia adotada foi a de revisão de literatura, um estudo exploratório-descritivo e estudo de caso com doutorandos de seis programas doutorais em CI dos países mencionados. A recolha de dados foi feita por meio de entrevistas semiestruturadas e de um inquérito eletrônico. O tratamento dos dados seguiu padrões da estatística descritiva. Resultados/Discussão. Foram obtidas 174 respostas. O grupo é composto em sua maioria por estudantes do sexo feminino (67%), com média de idades de 25 a 59 anos, formação predominante em CI (50%). O estudo revelou que as TIC permeiam de forma pervasiva todas as fases da educação e produção doutoral. Concernente à publicação de resultados, os respondentes têm preferência por formatos tradicionais de comunicação e validação científica. Conclusões. Constatou-se que no geral os doutorandos têm incorporado as TIC de forma crescente nas suas práticas de científicas, consideram que a rápida evolução das mesmas se constitui em um aspeto negativo para a sua adoção e ainda, que os Programa Doutorais poderiam fomentar mais o uso destas ferramentas. Originalidade/Valor. Os dados podem ser utilizados para melhor discutir a formação doutoral em CI, analisar padrões de comunicação científica e servir de contributo para a construção de uma cartografia desta área tão necessário à agenda científica atual.
Abstract (EN): Objective. It investigates the use of new digital methods and tools regarding access, creation and dissemination of scholarly information. It analyzes the incorporation of Information and Communication Technologies (ICT) in the research process by PhD students in Information Science (IS) in the Iberian Area and in Brazil. Design/Methodology/Approach. The methodology adopted was literature review, an exploratory-descriptive study and a case study with doctoral students of six doctoral programs in the mentioned countries. Data collection was done through semi-structured interviews and an electronic survey. Data treatment followed descriptive statistics patterns. Results/Discussion. 174 responses were obtained. The group consists mostly of female students (67%), ages 25-59, with IS Education (50%). The study revealed that ICT pervasively permeates all phases of education and doctoral production. Concerning the publication of results, respondents have preference for traditional scientific outputs and validation. Conclusions. In general, Information Science doctoral students in of the three countries mentioned have increasingly incorporated ICT in their scholarly communication practices, consider that their rapid evolution is a negative aspect for their adoption and that the Doctoral Programs could foster more the use of these tools. Originality/Value. The Data collected can be used to better discuss doctoral training in IS, analyze patterns of scientific communication and serve as a contribution to the construction of a cartography of this area, so necessary to the current scientific agenda.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Notes: Disponível emhttp://revistas.bnjm.cu/index.php/anales/article/view/4245
Documents
File name Description Size
Artigo publicado com MManuel e Monica 158.61 KB
Related Publications

Of the same authors

O uso da tecnologia da informação e comunicação por parte de doutorandos em ciência da informação: o caso do espaço ibérico e Brasil (2017)
Article in International Conference Proceedings Book
Gallotti, Monica Marques Carvalho ; Borges, Maria Manuel ; Pestana, Olívia
Comunicação científica no contexto da educação doutoral em ciência da informação na Espanha, Portugal e Brasil (2018)
Article in International Conference Proceedings Book
Gallotti, Monica Marques Carvalho ; Borges, Maria Manuel; Pestana, Olívia

Of the same journal

Impacto de la Inteligencia Artificial en el comportamiento informacional: elementos para el debate (2022)
Article in International Scientific Journal
Fernández Marcial, Viviana ; Gomes, Liliana Isabel Esteves
Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Direito da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z
Page created on: 2025-07-15 at 13:04:52 | Privacy Policy | Personal Data Protection Policy | Whistleblowing