Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Start > Publications > View > NEVERMIND... WHAT?: memória, nostalgia e os tensionamentos possíveis entre o punk e o museu na exposição "Nirvana: Taking Punk To The Masses"
Publication

Publications

NEVERMIND... WHAT?: memória, nostalgia e os tensionamentos possíveis entre o punk e o museu na exposição "Nirvana: Taking Punk To The Masses"

Title
NEVERMIND... WHAT?: memória, nostalgia e os tensionamentos possíveis entre o punk e o museu na exposição "Nirvana: Taking Punk To The Masses"
Type
Article in International Conference Proceedings Book
Year
2018
Authors
Alberto, Thiago Pereira
(Author)
Other
The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. Without AUTHENTICUS Without ORCID
Conference proceedings International
Pages: 1-20
XXVII Encontro Anual da Compós
Belo Horizonte, 05 a 08 de junho de 2018
Scientific classification
CORDIS: Social sciences
Other information
Resumo (PT): Neste artigo, procuramos discutir os tensionamentos contemporâneos que atravessam a música pop, nomeadamente o punk: quer na cultura massiva, quer na memória coletiva, quer nas instituições de conservação, preservação e divulgação, como museus. O punk foi sempre a pedrada no charco da institucionalização, da patrimonialização, da museificação. No entanto, hoje, e por processos de do-it-yourself (DIY)preservacionista,de nostalgia e deretromania, essa anterior condição vê-se eclipsada. O mote da nossa reflexão ocorreu por via da concretização, no Brasil, nomeadamente no Rio de Janeiro, da exposição ¿Nirvana: Taking Punk To The Masses¿ no Museu Histórico Nacional. O Nirvana sempre se posicionou a favor de um certo ethos punk, seja através do DIY como baliza de ação, seja como guia composicional, ao acionar certos enquadramentos sônicos e líricos. Nesta direção, a exposição encasula desafios indeléveis de abordagem da cultura hodierna: underground vs. mainstream; efémero vs. arquivo; DIY vs. institucionalização.
Abstract (EN): In this article, we try to discuss the contemporary tension that crosses pop music, namely punk: in the mass culture, in the collective memory, and in institutions of conservation, preservation and dissemination, such as museums. Punk was always critic aboutof institutionalization, patrimonialization, and museification. However, today, and through processes of preservationist DIY, nostalgia and retromania, this previous condition is eclipsed. The motto of our reflection came through the realization, in Brazil, namely in Rio de Janeiro, of the exhibition "Nirvana: Taking Punk To The Masses" in the National History Museum. Nirvanahas always stood in favor of a certain punk ethos, whether through DIY as a goal of action or as a compositional guide, by triggering certain sonic and lyrical frameworks. In this direction, the exhibition embodies indelible challenges of approach to modern culture: underground vs. mainstream; ephemeral vs. archive; DIY vs. institutionalizations.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Documents
File name Description Size
ARTIGOCOMPOS_punkemuseu 457.25 KB
Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Direito da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z
Page created on: 2025-09-24 at 02:06:10 | Privacy Policy | Personal Data Protection Policy | Whistleblowing | Electronic Yellow Book