Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Start > Publications > View > António e as Variações identitárias da cultura portuguesa contemporânea
Publication

Publications

António e as Variações identitárias da cultura portuguesa contemporânea

Title
António e as Variações identitárias da cultura portuguesa contemporânea
Type
Article in International Scientific Journal
Year
2017
Journal
Indexing
CAPES - Portal de Periódicos
Scientific classification
CORDIS: Social sciences
Other information
Resumo (PT): Este artigo centra-se na análise preliminar de um conjunto de letras musicais de António Variações (1983a, 1983b, 1984) que consideramos serem representativas das identidades múltiplas e plurais que trespassam a contemporaneidade portuguesa desde os anos 1980 até a atualidade. Esta abordagem da cultura portuguesa contemporânea focada em António Variações assume um sentido dúplice: o das palavras de Fernando Pessoa, quando apontou a importância de ser ¿plural como o universo¿; bem como no sentido de que cada ator social pode corresponder a múltiplas identidades sociais (sendo, ao mesmo tempo, por exemplo, português, barbeiro, católico, bracarense, músico e artista de variedades). Aqui, e com António Variações, analisaremos a identidade cultural como um processo (como uma história e como uma representação) plural, antinómico e recursivo. Este exercício situa-se na necessidade de um renovado entendimento epistemológico (Guerra, 2015b; Silva e Guerra, 2015; Guerra e Silva, 2014; Guerra e Januário, 2016) acerca do campo das artes, enquanto produtor de conhecimento, ao representar de forma própria e autónoma a realidade social, interferindo nesta, e ao condicionar e gerar análises e interpretações no seio do conhecimento instituído.
Abstract (EN): This article is focused on the preliminary analysis of a set of music lyrics by António Variações [Anthony Variations] (1983a, 1983b, 1984), which we consider representative of the multiple and plural identities that mark Portuguese cultural contemporaneity from the 1980s on. Approaching this musician has a double meaning: the way in which he represents the words of Fernando Pessoa when he pointed the importance of being ¿plural like the universe¿; as well as the way in which each social actor can represent different social identities (to be at once Portuguese, a barber, catholic, from Braga, a musician and a variety artist). With this complex figure, it becomes important to analyze the cultural identity as a process (as a history and representation) that is plural, antynomous, recursive. This exercise is based on the need for a renovated epistemological understanding (Guerra, 2015b; Silva and Guerra, 2015; Guerra and Silva, 2014; Guerra and Januário, 2016) about the field of the arts as a producer of knowledge by representing the social reality in a proper and autonomous form, interfering in it and conditioning the analysis by generating interpretations of the instituted knowledge.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Related Publications

Of the same journal

Artes e criatividade: identidades e diferenças entre o local e o global: apresentação (2017)
Article in International Scientific Journal
Guerra, Paula ; Dabul, Lígia ; Silva, Augusto Santos ; Hennion, Antoine
Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Direito da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z
Page created on: 2025-07-28 at 17:44:06 | Privacy Policy | Personal Data Protection Policy | Whistleblowing