Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Start > Publications > View > Aquisição de língua materna e não materna: questões gerais e dados do português
Publication

Publications

Aquisição de língua materna e não materna: questões gerais e dados do português

Title
Aquisição de língua materna e não materna: questões gerais e dados do português
Type
Book
Year
2017
Authors
Freitas, Maria João
(Editor)
FLUP
View Personal Page Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Santos, Ana Lúcia
(Editor)
Other
The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. Without AUTHENTICUS Without ORCID
Scientific classification
CORDIS: Humanities > language sciences
Other information
Resumo (PT): O presente volume é uma introdução ao estudo da aquisição e desenvolvimento linguísticos. Embora especialmente dedicado à aquisição do português como língua materna e não materna, assume uma perspetiva comparada, confrontando dados da aquisição desta língua com os disponíveis para outras línguas do mundo. Surge na sequência da necessidade de um livro de carácter introdutório de apoio à atividade pedagógica nesta área do saber, suprindo uma lacuna há muito sentida por docentes e discentes. Integra capítulos da autoria de vários especialistas portugueses e brasileiros, o que permitiu compilar uma parte substancial do trabalho de investigação sobre aquisição do português desenvolvido nas últimas décadas, em formato de texto de divulgação de fácil acesso. Começando com uma panorâmica histórica das questões centrais colocadas, no último século, sobre a aquisição das línguas naturais, o volume explora vários domínios da aquisição (particularmente, a fonologia e a sintaxe) e considera o desenvolvimento típico e atípico, bem como o problema da avaliação linguística. O bilinguismo e a aquisição de uma L2 são o tema de dois capítulos independentes. Finalmente, relaciona-se o desenvolvimento do conhecimento implícito com o do conhecimento metalinguístico e com a aprendizagem da escrita.
Abstract (EN): The present volume is an introduction to the study of Language Acquisition, especially centered on Portuguese. Even though the different chapters always take Portuguese as a point of departure, a comparative perspective is assumed and Portuguese data is compared to data from other languages, when relevant. This book aims at filling a gap in the literature: an introductory textbook to be used by students of Language Acquisition in Portuguese-speaking countries. The book is composed by chapters authored by several Portuguese and Brazilian researchers and it presents in textbook format a relevant part of the research results obtained during the last decades. The book starts with a general historical presentation of the field. The following chapters explore the acquisition of phonology and syntax and consider the problem of typical and atypical development, as well as linguistic assessment. Bilingualism and L2 acquisition are the topics of two independent chapters. Two final chapters discuss the development of linguistic awareness, in relation to the acquisition of writing.
Type (Professor's evaluation): Scientific
ISBN: 978-3-96110-016-3
Collection: Textbooks in Language Sciences
Vol.: 3
License type: Click to view license CC BY
Documents
We could not find any documents associated to the publication.
Publications included
Chapter or Part of a Book
Miranda, Ana Ruth Moresco (Author) (Other); Veloso, João (Author) (FLUP)
Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Direito da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z
Page created on: 2025-08-11 at 10:00:15 | Privacy Policy | Personal Data Protection Policy | Whistleblowing