Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Start > Publications > View > Filme, espelho e caleidoscópio: infância, nulificação, docilidade e medo em Aniki-Bóbó, de Manoel de Oliveira
Publication

Publications

Filme, espelho e caleidoscópio: infância, nulificação, docilidade e medo em Aniki-Bóbó, de Manoel de Oliveira

Title
Filme, espelho e caleidoscópio: infância, nulificação, docilidade e medo em Aniki-Bóbó, de Manoel de Oliveira
Type
Article in International Scientific Journal
Year
2016
Authors
Lima, Frederico Osanam Amorim
(Author)
Other
The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. Without AUTHENTICUS Without ORCID
Journal
Title: Tempo (Brazil)Imported from Authenticus Search for Journal Publications
Vol. 22 No. 40
Pages: 285-303
ISSN: 1413-7704
Indexing
Publicação em ISI Web of Knowledge ISI Web of Knowledge
Redalyc
Latindex
Other information
Resumo (PT): A despeito de certa lacuna na historiografia cinematográfica portuguesa ¿ a ausência de trabalhos que aprofundem a leitura histórica de determinado filme ¿, a proposta aqui é colocar em destaque o filme Aniki-Bóbó (1942) e analisá-lo à luz de uma matriz históricocultural-social. Embora haja uma imensa referência ao filme em notícias de jornais, artigos científicos e livros, Aniki-Bóbó é, quase sempre, estudado como os demais filmes portugueses: em conjunto e/ou em uma visão panorâmica. Portanto, este artigo, ao trabalhar o filme de Manoel de Oliveira, procura responder, ao mesmo tempo, a uma ausência na historiografia e a uma necessidade de compreender o filme como um texto da sociedade e do tempo em que foi produzido, desvelando identidades, histórias e pertenças sociais dessa criação artística.
Abstract (EN): Despite the lack of tradition of Portuguese cinematographic history and sociology ¿ that is, the low number of works which take an historic approach to a given movie ¿ we will turn our focus in this text to the movie Aniki-Bóbó (1942), analysing it through an historic, cultural and social lens. However many references to the film in newspapers, journal articles and book, Aniki-Bóbó is almost always placed among other Portuguese films, towards one end or another, as a group or with a panoramic view. Therefore, in approaching Manoel de Oliveira¿s iconic movie, this article seeks to answer, at the same time, a void in historiography, and a need to understand the film as text, inscribed in the society in which it was produced, laden with identities, histories, and social belongings.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Notes: Disponível em: http://www.historia.uff.br/tempo/site/wp-content/uploads/2016/07/4-Frederico-Lima1.pdf
License type: Click to view license CC BY-NC
Documents
File name Description Size
Filme espelho e caleidoscópio_Lima e Guerra 267.79 KB
Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Direito da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z
Page created on: 2025-08-24 at 10:43:57 | Privacy Policy | Personal Data Protection Policy | Whistleblowing