Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Start > Publications > View > Aprofundar a compreensão leitora em português L2 no nível avançado à luz do QECRL partindo do Teste Cloze
Publication

Publications

Aprofundar a compreensão leitora em português L2 no nível avançado à luz do QECRL partindo do Teste Cloze

Title
Aprofundar a compreensão leitora em português L2 no nível avançado à luz do QECRL partindo do Teste Cloze
Type
Article in National Scientific Journal
Year
2015
Authors
Lopes, Ângela Filipe
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Martins, Fernanda
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications View Authenticus page Without ORCID
Pinto, Maria da Graça Lisboa Castro
(Author)
FLUP
Scientific classification
CORDIS: Humanities > language sciences
FOS: Humanities
Other information
Resumo (PT): O estudo em foco tem como objetivo comparar a proficiência leitora de um grupo experimental composto por estudantes de português L2 da FLUP com a de um grupo normativo de falantes nativos de português. Partindo da utilização do teste Cloze, o estudo baseou-se na pesquisa acerca da leitura em L2 no nível avançado e na análise dos referenciais do QECRL para os mesmos níveis, tendo como objetivo a planificação de um conjunto de sete unidades letivas de duas horas centradas na leitura da crónica imprensa, por ser um texto de características literárias, complexas e híbridas. Os resultados do teste aplicado a ambos os grupos revelaram que o nível de proficiência leitora do grupo experimental se encontrava distante tanto do desempenho do grupo normativo no mesmo teste, como dos referenciais do QECRL para os níveis C1 e C2, facto que levou à pesquisa de estratégias metodológicas com vista ao desenvolvimento de atividades que permitissem aos estudantes aprofundar o seu nível de compreensão leitora. A segunda fase de aplicação do teste Cloze permitiu concluir que, com este grupo de sujeitos, as opções metodológicas implementadas nas aulas de leitura que mediaram as duas fases de testagem funcionaram a favor da superação de obstáculos ao processamento do texto.
Abstract (EN): This study aimed at comparing the performance of an experimental group composed of advanced Portuguese L2 learners and a norm group of native speakers of Portuguese on a reading task. Using the Cloze test as a comparison instrument between both groups, the study was based on the analysis of existing L2 reading research literature and the references provided by the CEFR in order to design a set of seven two hour lessons focusing on deep reading press columns featuring literary, complex and hybrid characteristics. The results showed that the performance of the experimental group were distant not only from those of the norm group but also from the illustrative descriptors of the CEFR for C1 and C2 proficiency levels. Research on the field of language learning methods and strategies was necessary in order to design reading activities that would enable the students to deepen reading comprehension. The second phase of testing leads to the conclusion that, with this group of subjects, the methodological choices implemented throughout the reading lessons that were held between both testing moments led to an improvement in reading processing.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
License type: Click to view license CC BY-NC
Documents
File name Description Size
graca_pinto 317.58 KB
Related Publications

Of the same journal

Tatiana Slama-Cazacu 1920-2011 (2011)
Article in National Scientific Journal
Maria da Graça L. Castro Pinto
Stephen BAILEY. Academic Writing. A Handbook for International Students (...) [recensão] (2016)
Article in National Scientific Journal
Pinto, Maria da Graça Castro

See all (45)

Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Direito da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z
Page created on: 2025-08-10 at 10:57:27 | Privacy Policy | Personal Data Protection Policy | Whistleblowing