Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Start > Publications > View > Honours students: good marks and what else?
Publication

Publications

Honours students: good marks and what else?

Title
Honours students: good marks and what else?
Type
Chapter or Part of a Book
Year
2015
Authors
Antunes, Ana P.
(Author)
Other
The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. Without AUTHENTICUS Without ORCID
Morais, Maria de Fátima
(Author)
Other
The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. Without AUTHENTICUS Without ORCID
Martins, Maria Fernanda
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications View Authenticus page Without ORCID
Scientific classification
FOS: Humanities
Other information
Resumo (PT): Atualmente em Portugal a excelência académica no Ensino Superior é reconhecida através de prémios de mérito. Uma vez que os estudantes de mérito podem ser vistos como tendo potencial para atingir níveis consideráveis de competência profissional, especialmente se têm algumas capacidades pessoais, é importante conhecer não só as suas classificações académicas como também as características pessoais que contribuem para o sucesso acadêmico e que também podem ser importantes para o sucesso na carreira. Alguns modelos teóricos de sobredotação e excelência concordam com esta conceção e neste trabalho teve-se em consideração a mais recente contribuição de Renzulli (2005), que sugere que excelentes conquistas resultam da combinação de fatores motivacionais, intelectuais e criativos, bem como de fatores co-cognitivos que são os mais associados com o funcionamento da personalidade em determinado contexto. O objetivo principal deste trabalho é analisar como estudantes de mérito diferem de seus colegas em várias dimensões psicológicas: Cognição-Criatividade, Motivação e Estratégias de Aprendizagem, Persistência, Interação Social, Motivação para a Excelência e Interesse Cultural. Estas dimensões foram avaliadas através do Inventário de Características Psicológicas Associadas ao Desempenho Académico (ICPADA) que foi construído levando em consideração o estudo prévio de Scaeger et al. (2012). A amostra incluiu 914 estudantes do Ensino Superior Português do primeiro ciclo de estudos de acordo com o processo de Bolonha. Os participantes foram selecionados a partir de três diferentes áreas de estudo: Ciências Sociais e Humanas; Ciência e Tecnologia; Artes e Humanidades. São apresentados os dados recolhidos através da administração do ICPADA sendo que os resultados revelaram um nível mais elevado de auto-perceção nos estudantes de mérito em todas as áreas analisadas, com exceção da dimensão de Interação Social. Além disso, verificou-se existir um efeito de interação para a Persistência, a Interação Social e o Interesse Cultural. A área de estudo e o facto de se tratar de estudantes de mérito ou não, também foi levado em conta. São ainda apresentadas algumas implicações para futuros estudos bem como possíveis intervenções para estudantes de mérito.
Abstract (EN): Currently in Portugal academic excellence in higher education is given recognition through merit prizes. Because honours students can be seen as having the potential to achieve important levels of professional expertise, especially if they have some personal skills, it is important to know not only the marks of the students but also the personal characteristics that contribute to academic success and which may also be important for career success. Some theoretical models of giftedness and excellence agree with this idea and this work considers the latest contribution of Renzulli (2005)where it is pointed out that excellent achievements result from the combination of motivational, intellectual and creative factors as well as from co-cognitive factors which are most associated with personality functioning in a particular context.The main purpose of this paper is to analyze how honours students differ from their classmates in various psychological dimensions: Cognition-creativity, Motivation and Learning Strategies, Persistence, Social Interaction, Drive for Excellence and Cultural Interest. These dimensions were measured by the Inventory of Psychological Characteristics Associated with Academic Performance (ICPADA), which was constructed taking into consideration the previous study of Scaeger et al. (2012).The sample included 914 Portuguese higher education students from a first cycle degree in the Bologna process. Participants were selected from three different fields of study: Social and Human Sciences; Science and Technology; Arts and Humanities. The data collected through the administration of the ICPADA was presented, and the results revealed a higher self-perception by honours students in all areas analyzed, with the exception of the dimension of social interaction. In addition an interaction effect was revealed for persistence, social interaction, and cultural interest. The field of study and whether the participants were honours students or not were also taken into account. Some implications for future studies are presented here along with possible interventions for honours students.
Language: English
Type (Professor's evaluation): Scientific
Notes: Capítulo 4. Informação disponível em: https://www.novapublishers.com/catalog/product_info.php?products_id=54527&osCsid=6efef9b37d0cd0fa946f54ddaf0f227e
Documents
We could not find any documents associated to the publication.
Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Direito da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z
Page created on: 2025-07-14 at 01:17:30 | Privacy Policy | Personal Data Protection Policy | Whistleblowing