Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Start > Publications > View > Das utopias à realidade: um olhar sobre duas décadas de ciberjornalismo
Publication

Publications

Das utopias à realidade: um olhar sobre duas décadas de ciberjornalismo

Title
Das utopias à realidade: um olhar sobre duas décadas de ciberjornalismo
Type
Article in National Scientific Journal
Year
2015
Authors
Bastos, Helder
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Scientific classification
FOS: Social sciences > Media and communications
Other information
Resumo (PT): A chegada da Internet a Portugal e o nascimento do ciberjornalismo foram objeto, primeiro, de estranheza e, logo a seguir, de euforia. A nova tecnologia trazia promessas de novas possibilidades infindáveis para o mundo em geral e para o jornalismo em particular. Tratava-se de uma “revolução”, comparável à invenção da imprensa por Gutenberg. Este deslumbramento inicial deu origem a discursos entusiásticos sobre o futuro. Nasciam as primeiras utopias do ciberjornalismo, que anteviam grandes transformações nas empresas jornalísticas e a produção de um jornalismo contextualizado, hipermédia, interativo, conversacional, imersivo, instantâneo, orientador, convergente, multiplataforma. Duas décadas depois, em que ponto estamos? Algumas previsões foram, pelo menos em parte, concretizadas, mas muitas das utopias ficaram pelo caminho. Com o tempo, a realidade das empresas, do mercado dos média, das audiências, da publicidade e dos próprios jornalistas tratou de refrear ou anular algumas das projeções mais otimistas. A crise dos média noticiosos criou entretanto condições para o aprofundamento de certas distopias do ciberjornalismo, ou seja, a antítese de muitos dos cenários idealizados inicialmente.
Abstract (EN): The arrival of the Internet to Portugal and the birth of online journalism have been first received with a feeling of strangeness and, soon after, of euphoria. The new technology brought promises of endless new possibilities for the world in general and for journalism in particular. It was a "revolution", comparable to the invention of printing by Gutenberg. The earlier online journalism utopias predicted major changes in media companies and the production of a contextualized, hypermedia, interactive, immersive, instantaneous, guiding, converged, multiplatform online journalism. Two decades later, where do we stand? Some predictions were, at least partially, fulfilled, but many utopias fell by the wayside. Over time, the reality of firms, media market, audiences, advertising and journalists themselves overshadowed some of the most optimistic initial projections. The crisis of news media, most visible in recent years, has created conditions for the deepening of certain online journalism dystopias, that is, the antithesis of many of the scenarios envisioned initially.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Documents
File name Description Size
20151007-ej_4_2015_HBastos 599.96 KB
Related Publications

Of the same journal

Prós e contras de andar à boleia - Quando o cidadão comum parece jornalista (2013)
Article in National Scientific Journal
Zamith, Fernando
O ciberjornalismo à luz da complexidade do informacionalismo (2015)
Article in National Scientific Journal
Almeida, Patrícia Pinheiro; Zamith, Fernando
Jornalismo no fim do Estado Novo: o caso Expresso (2012)
Article in National Scientific Journal
Suzana Cavaco
Jornalismo: moral profissional em tempo de censura (2013)
Article in National Scientific Journal
Suzana Cavaco

See all (10)

Recommend this page Top
Copyright 1996-2024 © Faculdade de Direito da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z  I Guest Book
Page created on: 2024-07-19 at 20:23:36 | Acceptable Use Policy | Data Protection Policy | Complaint Portal