Introduction to Law II
Keywords |
Classification |
Keyword |
OFICIAL |
Legal Sciences |
Instance: 2015/2016 - 2S (since 15-02-2016 to 20-05-2016) 
Cycles of Study/Courses
Acronym |
No. of Students |
Study Plan |
Curricular Years |
Credits UCN |
Credits ECTS |
Contact hours |
Total Time |
LDB |
219 |
Oficial Study Plan LD |
1 |
- |
6 |
- |
|
Teaching language
Portuguese
Objectives
The principal aim is to know and understand the fundamental frame and elements that constitute the legal order, focusing mainly on the portuguese one and with a practical approach.
Learning outcomes and competences
Students should understand the theory of the legal norm and legal metod. Knowledge of the sources of law is also mandatory, according to the classical perspective but also its critique in favour of a plural perspective. Legislative techniques and also the problems concerning conflicts of norms should be understood, showing the capacity to solve cases.
Working method
Presencial
Pre-requirements (prior knowledge) and co-requirements (common knowledge)
Not relevant.
Program
I - Law as a normative order. Rules and Principles. Structure and types of norms. II - The sources of Law. III - Legislative techniques and codification IV - Conflicts of norms. The Legal method: interpretation, integration and application.
Mandatory literature
* Qualquer um dos livros indicados na biblbiografia principal pode ser usado pelo aluno como texto-base da sua preparação, sem prejuízo do recurso ao outro livro para os pontos do programa que esse texto não contemple.
Ascensão José de Oliveira 1932-;
O^direito. ISBN: 972-40-2443-1
Machado João Baptista;
Introdução ao direito e ao discurso legitimador. ISBN: 972-40-0471-6
Neves António Castanheira;
Metodologia jurídica. ISBN: 972-32-0630-7
Amaral Diogo Freitas do 1941-;
Manual de introdução ao direito. ISBN: 972-40-2378-8
Bronze Fernando José 1947-;
Lições de introdução ao direito. ISBN: 972-32-1105-X
Complementary Bibliography
Engisch Karl;
Introdução ao pensamento jurídico. ISBN: 972-31-0192-0
Larenz Karl 1903-;
Metodologia da ciência do direito. ISBN: 972-31-0770-8
Chorão Mário Bigotte;
Introdução ao direito. ISBN: 972-40-0522-4
Jürgen HABERMAS; Direito e Moral, Instituto Piaget, 1999
Canaris Claus-Wilhelm;
Pensamento sistemático e conceito de sistema na ciência do direito. ISBN: 972-31-0295-1
Kaufmann Arthur;
Introdução à filosofia do direito e à teoria do direito contemporâneas. ISBN: 972-31-0952-2
Sousa Marcelo Rebelo de 1948-;
Introdução ao estudo do direito. ISBN: 972-1-01093-6
Cunha Paulo Ferreira da;
Memória, método e direito. ISBN: 972-40-2032-0
Linhares José Manuel Aroso;
Entre a reescrita pós-moderna da modernidade e o tratamento narrativo da diferença ou a prova como. ISBN: 972-32-1030-4
Mário Emílio Bigotte Chorão; Textos de Introdução ao Direito (policop.), Universidade Católica Portuguesa, 2001
Marques Mário Reis;
Codificação e paradigmas da modernidade
Queiroz Cristina;
Direitos fundamentais. ISBN: 972-32-1136-X
Miguel Reale; Lições Preliminares de Direito, Almedina, 1982
Teles Inocêncio Galvão 1917-;
Introdução ao estudo do direito. ISBN: 972-32-0936-5
Teubner Gunther;
O^direito como sistema autopoiético. ISBN: 972-31-0602-7
Villey Michel;
Philosophie du droit. ISBN: 2-247-04128-0
Marques José Dias;
Introdução ao estudo do direito
Perelman Chaim;
Etica e direito. ISBN: 85-336-0521-8
Justo A. Santos;
Introdução ao estudo do direito. ISBN: 972-32-1033-9
Teaching methods and learning activities
Theoretical classes: Exposition of the contents of the discipline, use of case-studies. Practical classes: The students have to solve practical exercises
keywords
Social sciences > Juridical sciences
Evaluation Type
Distributed evaluation with final exam
Assessment Components
Designation |
Weight (%) |
Exame |
100,00 |
Total: |
100,00 |
Amount of time allocated to each course unit
Designation |
Time (hours) |
Frequência das aulas |
65,00 |
Total: |
65,00 |
Eligibility for exams
Not relevant.
Calculation formula of final grade
According to the evaluation rules.
Examinations or Special Assignments
According to the evaluation rules.
Internship work/project
Not relevant.
Special assessment (TE, DA, ...)
According to the evaluation rules
Classification improvement
According to the evalaution rules.