Você está em: Início > Notícias > Simpósio | Recognising and Managing 20th Century Heritage

Simpósio | Recognising and Managing 20th Century Heritage

30 de junho de 2022, Biblioteca da Fundação de Serralves, com transmissão em direto através da página YouTube FAUPlive

O Simpósio "Recognising and Managing 20th Century Heritage" irá decorrer no dia 30 de Junho, na Biblioteca da Fundação de Serralves, organizado pela FAUP e pelo ICOMOS Twentieth Century Heritage International Scientific Committee (ISC20C), em parceria com o ICOMOS Portugal e o ICOMOS France.

O encontro enquadra-se no Projeto FCT "Siza ATLAS: Colmatar lacunas no Património Mundial", no Projeto financiado pela Fundação Getty "Keeping It Modern: Piscina de Marés" e na Cátedra UNESCO Património, Cidades e Paisagens. Gestão Sustentável, Conservação, Planeamento e Projeto.

30 junho, Biblioteca da Fundação de Serralves

09h00 Welcome Words by Serralves Museum

Session 1: Twentieth Century World Heritage Nominations: challenges and learnings in developing successful serial site nominations

• 20th Century world heritage nominations: Challenges and learnings from the ICOMOS advisory body – how to secure a successful nomination (ICOMOS President + WH Unit)

09h30 Lessons from past serial site nominations – challenges and learnings
• The Architectural Work of Le Corbusier, an outstanding contribution to the Modern Movement (Benedicte Gandini)

• The Journey of Frank Lloyd Wright’s Works to World Heritage Inscription (Phyllis Ellin)

• The Works of Jo¸e Plečnik in Ljubljana - Human Centred Urban Design (¦pela Span¸el, Toma¸ ¦toka)

10h30  Coffee Break

10h45 Upcoming nominations – challenges and approaches
• The Architectural Works of Alvar Aalto – a Human Dimension to the Modern Movement (Jonas Malmberg)

• Serial World Heritage Sites. Berlin Approaches Between Local Social Housing and Global Forced Migration (Jörg Haspel)

• Using Criteria (iv) with (vi) to Justify Liberation Movement Serial Nominations: The Case for the U. S. Civil Rights Movement Sites (Glenn Eskew)

• Siza ATLAS Project (Soraya Genin, Teresa C. Ferreira, Mariana Correia); Ensemble of Álvaro Siza Architectural Works (João P. Xavier, Teresa C. Ferreira)
12h00 Discussion

12h30 Lunch and visit to Serralves Museum and Park

14h30 Session 2: Conservation Management Plans: Lessons from practice

14h30 Welcome and aim of session. Conservation Management Plans for Modern Heritage: relevance, uses and challenges: (Susan Macdonald)

14h40 An introduction to the Getty Foundation’s Keeping It Modern grant initiative (Antoine Wilmering)

14h50 Case studies 1: Managing legacy in the conservation process and engaging the original creators
• Respecting the Vision: Implementing conservation planning in daily practice at Sydney Opera House (Sheridan Burke via video feed)

• Managing change with a living architect: Conservation Management Plan for the Ocean Swimming Pool (1960-2021) by Alvaro Siza (Teresa Cunha Ferreira)

• The weight of Silence. Conservation management Plan for the Benedictine Monastery Church, Santiago – Chile (Oscar Mackenney P.)

15h30 Case Studies 2: Collaborative models for conservation plans
• Robben Island Museum and World Heritage Site (RIMWHS): An integrated conservation management plan for a Twentieth Century site using a collaborative approach (Laura Robinson)

• Iglesia de Cristo Obrero. Plan de conservación y manejo ‘Keeping It Modern’ (Ciro Caraballo via video feed)

16h00 Coffee break

16h15 Case Studies 3: Managing change (adapting to new use or sustaining use)
• The Architecture of the Post-Independence period in India: Towards the Conservation of the Sardar Vallabhbhai Patel Stadium (Javier Ors Ausín and Annabel Lopez)

• Museu de Arte de São Paulo Structure Conservation Plan (Silvio Oskman)

• Respecting the vision, changing the view. A Conservation management plan for the National Art Schools of Cuba (Davide Del Curto)

• Beira Central Station in Mozambique (Paulo Lourenço)

Questions
17h15 Round table with case studies and audience questions: what makes a successful plan, common challenges, special issues for world heritage (moderator Susan Macdonald)

18h00 Finish

Entrada livre, sujeita à lotação da sala (o acesso ao almoço é reservado aos participantes inscritos no evento através das entidades organizadores).

Informações: tferreira@arq.up.pt

Organização e apoios

Organização
FAUP | Centro de Estudos de Arquitectura e Urbanismo (CEAU) |  ICOMOS Twentieth Century Heritage International Scientific Committee (ISC20C)

Parceria
ICOMOS Portugal | ICOMOS FranceFundação de Serralves | Getty Foundation | Projeto FCT "Siza ATLAS: Colmatar lacunas no Património Mundial" (SIZA/ETM/0023/2019) - ISCTE IUL, FAUP, UPT-DAMG | Cátedra UNESCO "Património, Cidades e Paisagens. Gestão Sustentável, Conservação, Planeamento e Projeto

Apoio
Fundação para a Ciência e a Tecnologia - FCT (SIZA/ETM/0023/2019) | Fundação Luso-Americana para o Desenvolvimento - FLAD | Pretensa | Santander Universidades

O evento será proferido em inglês e francês, sem tradução.
Programa sujeito a alterações (sem aviso prévio).

Este evento é passível de ser registado e divulgado pela FAUP através de fotografia e vídeo.

A FAUP não emite declarações de presença ou assistência online do evento.

Copyright 1996-2022 © Faculdade de Arquitectura da Universidade do Porto  I Termos e Condições  I Acessibilidade  I Índice A-Z  I Livro de Visitas
Página gerada em: 2022-06-26 às 04:16:47 | Política de Utilização Aceitável | Política de Proteção de Dados Pessoais | Denúncias