Educational Anthropology
Keywords |
Classification |
Keyword |
OFICIAL |
Teaching Education - Pedagogy and Philosophy of Education |
OFICIAL |
Educational Training |
Instance: 2005/2006 - 1S
Cycles of Study/Courses
Acronym |
No. of Students |
Study Plan |
Curricular Years |
Credits UCN |
Credits ECTS |
Contact hours |
Total Time |
EAA |
0 |
Official Study Plan - LEAA |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
3 |
EFA |
5 |
Official Study Plan - LEFA |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
Official Study Plan - LEFA |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial - 1º ao 3º ano |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial a partir de 2002 |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
EFI |
5 |
Official Study Plan - LEFI |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
Official Study Plan - LEFI |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
EIA |
14 |
Official Study Plan - LEIA |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial - 1º ao 3º ano |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
EPA |
6 |
Official Study Plan - LEPA |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
Official Study Plan - LEPA |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial - 4º ao 5º ano |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial - 1º ao 3º ano |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial a partir de 2002 |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
EPE |
9 |
Official Study Plan - LEPE |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial - 1º ao 3º ano |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial - 4º ao 5º ano |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
EPF |
11 |
Official Study Plan - LEPF |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
EPI |
29 |
Official Study Plan - LEPI |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
Official Study Plan - LEPI |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial - 4º ao 5º ano |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial - 1º ao 3º ano |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial a partir de 2002 |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
EPO |
1 |
Plano oficial - 1º ao 3º ano |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
Official Study Plan - LEPO |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial - 1º ao 3º ano |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
FIL |
32 |
Official Study Plan - LFIL |
3 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial 2003 - 1º ao 3º ano |
3 |
2,5 |
5 |
- |
|
GEO |
25 |
Official Study Plan - LGEO |
3 |
2,5 |
5 |
- |
|
4 |
Plano oficial 2003 - 1º ao 3º ano |
3 |
2,5 |
5 |
- |
|
HIS |
60 |
Official Study Plan - LHIS |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
2 |
3 |
4 |
Plano oficial - 4º ao 5º ano |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
2 |
Objectives
Centred on education as an anthropological project, this course analyses the processes of individualization and subjectification, based on the various perspectives of anthropology: cultural, social and philosophical. Therefore, starting with an approach to the thought of contemporary authors, it is our purpose to identify different concepts of the Education process, from which it may be possible to rethink the image of what it is to be human.
Program
1. Education - an anthropological issue
1.1. The problem of educating: the educability of man
1.1.1. Perfectibility, defectiveness and plasticity
1.2. The possibility of education: pedagogical optimism, pessimism and realism
1.3. Education - an anthropological project
1.4 The anthropological nature of utopia
1.4.1 The mobilizing and critical functions of utopias
2. Fundamental anthropological dimensions of contemporary education
2.1. The Greek matrix: Logos, Polis and Paideia
2.2. The Jewish-Christian matrix: Person, Moral and Salvation
2.3. The liberal matrix: Reason, Progress and Revolution
3. Interpretations of education in the contemporary definition of what it is to be human: Some issues and problems
3.1. Education and communication
3.1.1. The issue of communication: the relational tension
3.1.2. Communication, sense and reference.
3.1.3. In search of recognition: conscience of the self and being for the other.
3.2. Education and art
3.2.1. The aesthetic and the educational experiences.
3.2.2. Sensitivity, feelings and creativity
3.2.3. Art and life: an anthropological relationship of meaning.
Main Bibliography
A.A.V.V., O século da escola. Entre a utopia e a burocracia, Porto, Asa, 2001.
A.A.V.V., Filosofia da Educação: Temas e Problemas, Adalberto Dias de Carvalho (org .e coord.), Porto, Afrontamento, 2000.
A.A.V.V., A Educação e os limites dos direitos humanos, Adalberto Dias de Carvalho (org.), Porto, Porto Editora, 2000.
A.A.V.V., Diversidade e Identidade. Actas da 1ª Conferência Internacional de Filosofia da Educação, Adalberto Dias de Carvalho (coord.), Porto, Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 1998.
Baptista, Isabel, Ética e Educação. Estatuto ético da relação educativo, Porto, Universidade Portucalense, 1998.
BEST, David, A racionalidade do sentimento. O papel das artes na educação, Porto, Asa, trad. M. Adosinda Cardoso Rocha, 1996.
BRUNER, Jerôme, Cultura da Educação, Lisboa, Edições 70, 2000.
Para uma Teoria da Educação, Relógio d’Água, 1999.
CARVALHO, A. Dias de, A Educação como Projecto Antropológico, Porto, Afrontamento, 1993.
- Utopia e Educação, Porto, Porto Editora, 1994.
- A Contemporaneidade como Utopia, Porto, Afrontamento, 2000.
CLAUSSE, A., A Relatividade Educativa. Esboço de uma história e de uma filosofia da escola, Coimbra, Almedina, trad. Joaquim Ferreira Gomes, 1976.
COUTO, Maria João, Da Comunicação entre as diferenças. Reflexões em torno da educação social e do seu sentido contemporâneo, Porto, ed. fotocopiada, Gráfica da Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 1996.
FULLAT, Octavi, Filosofias de la Educación. Paideia, Barcelona, Ediciones C.E.A.C., 1992.
- El pasmo de ser hombre, Barcelona, Editorial Ariel, 1995.
GARANDERIE, Antoine de La, Crítica da Razão Pedagógica, Lisboa, Instituto Piaget, trad. Joana Chaves, 2000.
HAMANN, Bruno, Antropología Pedagógica. Introducción a sus teorías, modelos y estruturas, Barcelona, Vicens Vives, versión castellana José M. Quintana, 1992 .
HAMELINE, Daniel, Courants et contre – courants dans la pédagogie contemporaine, E.S.F. Édition, 2000.
HOUSSAYE, Jean, (sous la dir.), Éducation et philosophie. Approches contemporaines, E.S.F. Éditeur.
JEAN, G. Cultura pessoal e acção pedagógica, Porto, Asa, 1990.
JOLIBERT, Bernard, Raison et Éducation, Paris, Éditions Klincksieck, 1987.
LAMIZET, Bernard, Les lieux de la communication, Liége, Mardaga, 1992.
LIPIANSKY, Edmond, M., Identité et Communication, Paris, PUF, 1992.
LYOTARD, Jean- François, Moralidades posmodernas, 2ª ed., Madrid, Editorial Tecnos, Trad. Augustin Izquierdo, 1998.
PEREIRA, Paula Cristina, Amor e Conhecimento. Reflexões em torno da razão pedagógica, Porto, Porto Editora, 2000.
SMART, Barry, A Pós-Modernidade, Mem Martins, Public. Europa – América, trad. Ana Paula Curado, 1993.
VILELA, Eugénia, Do Corpo Equívoco. Reflexões sobre a Verdade e a educação nas Narrativas Epistemológicas da Modernidade, Braga, Angelus Novus, 1998.
Complementary Bibliography
References to additional readings will be indicated by the lecturer throughout the semester.
Teaching methods and learning activities
Theoretical/practical classes and research assignments.
Software
No specific software required.
Evaluation Type
Eligibility for exams
Please see 3d) 'Final Classification' below.
Calculation formula of final grade
- final assessment (100%)
- final assessment (75%) plus mark of the practical research assignment(s) (25%)
Examinations or Special Assignments
Research assignment(s).
Special assessment (TE, DA, ...)
According to the Assessment Regulations in force.
Classification improvement
According to the Assessment Regulations in force.
Observations
Language of instruction: Portuguese.